,,Pewnego razu, dawno temu udało mi się wygrać konkurs architektoniczny.”  – słowa znane chyba każdemu projektantowi-architektowi.

 

Główną i chyba najlepszą nagrodą, jaka może ci się przytrafić w praktyce architektonicznej jest realizacja pomysłu. Budowa i użytkowanie zrealizowanego pomysłu jest nudne. Najlepsze w tym wszystkim jest szukanie pomysłu i wdrażanie koncepcji tak, aby na pierwszy rzut oka wiedzieć, że ,,to jest, k*%!, to!”. Tak, łatwiej powiedzieć niż to zrobić…

 

Pomimo, że startujesz, Architekcie, w wielu konkursach, starając się ciągle coraz bardziej i bardziej zaskoczyć jury coraz to nowszym i ciekawszym konceptem – ciągle przegrywasz z innymi projektantami. Niniejszy Praktyczny Poradnik ma za zadanie uporządkować sposób pracy nad koncepcją w taki sposób, aby wszystkie Twoje projekty wysyłane na konkurs w 100% albo i w 110% trafiały w wymagania szanownych jurorów.

 

Architekcie, odkąd usłyszałem, że:

,,Z architektury nie można żyć, architekturą trzeba żyć.” – dotarło do mnie to, że najpierw trzeba zrozumieć mechanizmy stojące za tą olbrzymią maszyną i w odniesieniu do słów Le Corbusier’a – ,,budynek to maszyna” – poznaj narzędzie, dzięki któremu wygrasz (prawie) każdy konkurs architektoniczny.

1. Wybór właściwego konkursu

 

Jeśli interesujesz się współczesną architekturą parametryczną nie wybieraj konkursu, w którym liczy się wiedza z zakresu konserwacji historycznego obiektu. -Nie tędy droga!
Podczas studiów najlepiej jeśli wybierasz konkurs ideowy, czyli taki, w którym finalnym ,,produktem” jest sama koncepcja – pomysł przedstawiony w postaci grafik i rysunków lub zdjęć i tekstu.

Postać i formuła konkursu mają istotne znaczenie w podejściu do projektowania i sposobu myślenia o koncepcji. Architektura to szereg przepisów i wymogów prawnych, które należy spełnić, aby projekt mógł zostać zrealizowany.

2. Zapoznaj się z wymogami regulaminu konkursu i zaprojektuj coś jeszcze

 

Wszystkie (poważne) konkursy dla architektów zawsze organizowane są z dostępnym i precyzyjnie opisanym regulaminem, w którym powinny pojawić się wytyczne, według których należy przygotować projekt.

W regulaminie znajdziesz informacje ogólne takie jak: dane organizatora konkursu, adres siedziby inwestora, czy wreszcie wytyczne formalne dotyczące zakresu opracowania oraz informacje dotyczące technicznych aspektów projektu konkursowego. Dowiedz się, co jest najbardziej punktowane według jury.

Wyciągnij te wartości na pierwszy plan w Twojej pracy konkursowej, o których wspomina się w regulaminie. Z reguły każdy konkurs architektoniczny opiera się nie tylko na INNOWACYJNYM pomyśle, ale także PRAKTYCZNEJ koncepcji.

3. Sformułuj zawartość, czyli content projektu

 

Projektowanie architektoniczne to nie tylko forma, ale również relacje przestrzenne w zastanym kontekście urbanistycznym. Nie zapominaj o tym. Praktyczność i forma idą w parze, ale istnieje wiele innych warunków, które mogą naprowadzić cię, Architekcie, na właściwe tory, aby wygrać dzięki twoim pomysłom projektowym. Nie zapominaj o użytkowniku i funkcjonalności budynku.

4. Projektuj wyraźnie i zdecydowanie

 

To oczywiste, że jeśli coś dobrze wygląda, to jest to dobre. Musisz się przekonać do swojej koncepcji najpierw ty, Architekcie, aby być w stanie przekonać do twojej wizji jury.

Duże konkursy wymagają nie tylko czegoś, co dobrze wygląda, ale ocenia się również na proponowane rozwiązania techniczne stosowane w projekcie. Już na etapie koncepcji zaplanuj z jakich materiałów wykonasz elewacje i ważniejsze fragmenty wnętrz, np.:klatki schodowe i korytarze ogólnodostępne.

Przykładem niech będzie konkurs na Operę w Sydney. Jørn Utzon był stosunkowo nieznanym nikomu architektem, dopóki nie wygrał tego konkursu, będąc przed 232 innymi pracami, które wpłynęły na konkurs.

Eero Saarinen, jeden z jurorów określił tę koncepcję jako wykraczającą poza ówczesny sposób myślenia nie tylko w formie, ale i w sposobie realizacji obiektu.

5. Pamiętaj o krytyce ze strony innych osób

 

Bierz pod uwagę każdą krytykę projektu. Najlepiej jeśli projekt jest BUDOWANY od podstaw w zgranym zespole. Architektura jest grą zespołową, dlatego staraj się mieć oczy otwarte na każde słowo, które pozwoli ci na, Architekcie, realizację twoich pomysłów. Pamiętaj, że twój czas jest ograniczony. Praca pod presją czasu nie jest łatwa, ale nikt nie mówił, że będzie łatwo. Co jakiś czas staraj się patrzeć okiem innych na twoje pomysły.

Świeży umysł to podstawa wygranej w konkursie.

6. Sposób prezentacji to klucz do sukcesu!

Jeśli wszystkie wcześniej wspomniane wskazówki są właściwie wprowadzone w życie, twój projekt musi zostać precyzyjnie i w odpowiedni sposób zaprezentowany. Zapomnij o grafikach rysowanych dla samego rysowania. Masz tylko chwilę, aby przekonać komisję do swoich pomysłów. Wykonaj tę ciężką pracę i wygraj konkurs nie tylko z pomocą dobrze przemyślanego projektu, ale pokaż na co cię stać i wykorzystaj wszystkie narzędzia i techniki przyśpieszające kreślenie projektu, po to, abyś przed wysyłką wydrukowanego projektu móc powiedzieć:,,to jest, k*%!, to!”

7. Co zyskasz dzięki konkursowi?

 

Dyskusja o braniu udziału w konkursach architektonicznych jest ciągle otwarta. Każdy ma swoje zdanie w tej kwestii. Wygrasz albo przegrasz. Wiadomą jest, że ,,aby wygrać trzeba grać.”

Jednak konkurs architektoniczny nie jest grą losową. Wszystko zależy od prezentacji koncepcji, od właściwych proporcji projektowanego obiektu i właściwego wyboru konkursu.

 

Nie zapominaj, że każdy projekt to kolejny projekt w portfolio, który kiedyś przekona twojego prawdziwego inwestora do twoich umiejętności projektowych. Natomiast ty, Architekcie, nauczysz się przy każdym konkursie czegoś nowego…

Na przykład tego,

aby nie brać w nich udziału.

 

 

 

 

[inspiracją do napisania tego postu był wpis ze strony: http://www.arch2o.com/how-to-win-an-architectural-competition/]

 

Dziennik_Architekta.pl