stage one gallery

nespector projects insta

źródło: http://instagram.com/nespector

1715 projektów to liczba prac konkursowych, które ostatecznie wpłynęły na największy konkurs, jak do tej pory, w historii naszej globalnej wioski.

 

nespector insta jury session

źródło: http://instagram.com/nespector

 

nespector insta

źródło: http://instagram.com/nespector

 

Fakty o konkursie

Organizator konkursu: Fundacja Solomon R. Guggenheim (NYC, USA) reprezentowana przez Malcolm Reading Consultants (MRC) z Londynu (UK);

Lokalizacja działki konkursowej:

Finlandia, Helsinki, Eteläsatama (czyli port południowy – South Harbor);

 

Guggenheimin+tontti

 

źródło: materiały organizatora konkursu

 

 

 

 

Funkcje jakie ma mieścić budynek Muzeum Guggenheim’a w Helsinkach to, m.in.:

  • muzeum sztuki współczesnej;
  • morski terminal pasażerski (jako dopełnienie wymagań lokalizacji).

Jakie są wymagania stawiane koncepcji?

Wiceburmistrz Helsinek, Richard Armstrong, przed ogłoszeniem konkursu wyraził wymagania, jakie miasto Helsinki stawia sobie za cel przy poszukiwaniach docelowego projektu:

„Budynek nowego Muzeum Guggenheim’a  w Helsinkach miałoby rozwijać i popularyzować wybitny sposób organizowania wystaw dzieł sztuki i architektury XX i XXI wieku znanych nie tylko w Skandynawii, ale i na świecie. Budynek ten miałby być impulsem, który miałby rozwijać najświeższe pomysły kuratorów, łączyć publiczność i turystów z artystami, ale także, nieco bardziej pragmatycznie – budynek ten miałby być ukłonem w stronę mieszkańców Helsinek, gdzie mogliby oni się gromadzić i spędzać miło czas.

 

Wybitny, zrównoważony i wybudowany na długi czas budynek Muzeum musi spełniać wymagania lokalizacji, łącząc historyczne serce miasta z nabrzeżem. Wierzymy, że oryginalna i światowej klasy architektura przemówi do całego świata będąc łącznikiem nie tylko fizycznym dla miasta i turystów napływających z różnych stron świata, ale również Muzeum to miałoby realizować postulat budynku „ponad podziałami” – dostępne i dla każdego użytkownika. W tym duchu, chętnie ujrzymy pomysły od architektów dopiero co rozpoczynających karierę, jak i od zespołów projektowych o ugruntowanej pozycji z Finlandii, jak i z całego świata.

Szukamy wizjonerskiego projektu budynku Muzeum Guggenheim’a, który będzie nie tylko zapamiętywalny, ale który będzie przyciągał nie tylko mieszkańców Helsinek, ludzi Finlandii, ale co ważniejsze – odwiedzających to wyjątkowe miasto pochodzących z całego świata.”

 

 

podklad ze strony guggenheim hki

źródło: regulamin i materiały konkursowe ze strony organizatora konkursu

 

 

 

 

 

„Makdonaldyzacja” sztuki, czy wybitne przedsięwzięcie kuratorskie, czyli jakiego typu tworem jest organizacja Guggenheim?

Założona w 1937 roku, Fundacja Solomon R. Guggenheim jest organizacją wizjonerską i nastawioną na promocję sztuki współczesnej naszych czasów patrzącą w przyszłość. Od tamtych dni minęło sporo i już udało się zrealizować kilka budynków Muzeum Sztuki Współczesnej ulokowanych w miastach takich jak:

  • Nowy Jork, USA
  • Bilbao, Hiszpania.

W niedalekiej przyszłości powstanie Muzeum w Abu Dhabi, które ma łączyć ludzi, pomysły i różne kultury.

Teraz Fundacja zakłada, że uda jej się zrealizować budynek, który nie tylko miałby być ponadczasowy, ale również będzie on krokiem w XXI wiek, budynek ten miałby reprezentować aktualne wymagania i odzwierciedlać skandynawskie pomysły na sztukę i architekturę.

Doszły mnie słuchy, że nawet Twoja mama miała możliwość złożenia prac na ten konkurs… Podobno, że cały świat skupił się na tym temacie, jest to wydarzenie na skalę Muzeum Franka Lloyda w Nowym Jorku, ale zupełnie inaczej, ponieważ wtedy architekt ten został poproszony o przygotowanie projektu. Tu mamy do czynienia z pierwszym w historii konkursem architektonicznym otwartym do architektów z całego świata dla Guggenheim’a.

Fundacji udało się przykuć uwagę najprawdopodobniej nie tylko architektów „wynurzających się”, ale i biur projektowych. Moim zdaniem jest to niezły wynik. Założenia konkursu na pewno są spełnione, ponieważ 1715 projektów, spośród których jury miało szansę wybierać 6 najlepszych prac, które przejdą do drugiego etapu to wielki sukces i ogromny skok dzięki…

 

…SOCIAL-MEDIA, czyli twitter, facebook, instagram

Być może platformy wymiany informacji takie jak wyżej wspomniane nie mają bezpośredniego wpływu na budynki, w których żyjemy. Moim zdaniem proces socjalizacji architektury poprzez wymianę informacji w skali globalnej ma kolosalny wpływ na jakość architektury. Już nie musimy podróżować w odległe miejsca rozsiane po całym świecie, aby zapoznać się z pomysłami koleżanek i kolegów z branży. Dzięki możliwościom, jakie daje nam internet podróż skraca się do drogi przed komputer, dlatego zachęcam do podróży w odległe, czasami wizjonerskie, czasami bardzo pragmatyczne rozwiązania dla Muzeum Guggenheim’a w Helsinkach. Na stronie: http://designguggenheimhelsinki.org/stageonegallery/ można zapoznać się z pracami, jakie wpłynęły na konkurs. Można także wybrać ciekawsze i podzielić się nimi ze swoimi znajomymi z fejsa, stworzyć własną „shortlistę”, czy w końcu – zapoznać się z przebiegiem konkursu.

 

A na zakończenie dodam, że uczestnicy, których prace przejdą do drugiego etapu, otrzymają, bagatela, 55 000 €, pierwszą nagrodą w konkursie jest realizacja koncepcji i 100 000 €.

Czy Ty również bierzesz udział w tworzeniu historii architektury?

Dziękuję za uwagę,
Dziennik-Architekta